torsdag 24 februari 2011

Textflytt och sökslump

Har precis läst undersökningen "Textflytt och sökslump" sammanställd av Myndigheten för Skolutveckling 2004 (men observationerna av elever gjordes 2001-2003). Det jag fascineras av är att det känns så ålderdomligt. Mycket har hänt på IKT-fronten sedan dess.

Undersökningen är baserad på ett forskningsprojekt kallat LÄSK (Lärande via Skolbibliotek) i samarbete med skolutvecklingsprojektet Helvetsgapet. Syftet är att undersöka hur och vad elever lär sig via skolbibliotek. Här menas även informationssökning med dator som en del av skolbiblioteket. Man har följt några klasser under en period. Åldersgrupperna spred sig ända från förskolan till gymnasiet.

Det man kom fram till var att biblioteken var mindre, utrustade med färre datorer och färre utbildade bibliotekarier ju lägre ner i ålder man kom. Det här tycker inte jag är så konstigt eftersom man i de lägre årskurserna bör lägga fokus på läs- och skrivinlärning innan man kan börja arbeta mer självständigt med informationssökning. Det som var genomgående var att i alla klasser ansåg författarna att lärarna saknade grundläggande kunskaper inom informationssökning vilket självklart påverkade elevernas resultat. Det här tror jag var korrekt för tio år sedan (då undersökningen gjordes) men i dag stämmer det inte. Andra intressanta slutsatser som man kom fram till var att väldigt ofta så visste eleverna att man inte fick kopiera en text, att man behövde ange källa m.m. men man hade ingen djupare förståelse i varför detta gällde. Sjävklart berodde det till viss del på åldersgruppen.

Viktiga faktorer för att eleverna på ett framgångsrikt sätt ska kunna använda sig av informationssökning:
* Inställning till uppgiften. (Genuint intresse förstärker).
* Viktigt med konkreta instruktioner.
* Förberedelse av informationssökningen (t.ex. formulera sökfrågor).
* Lärarens roll viktig. Ofta får eleverna för stor frihet. Måste handledas väl.
* Ej anta att elever kan infosök bara för att de är vana internetanvändare.

Nu ska jag dyka ner i "Internetsökningens didaktik". Känns som en bra fortsätning. Nu vet jag hur det har sett ut. Hur ska jag göra för att det ska bli så bra som möjligt för eleverna?

1 kommentar:

  1. Hej!
    Kan vara intressant att ta del av "gammal" litteratur för att se hur något förändras. Hur kommer vi titta på det vi lär idag om 7-8 år. Vad kommer fortfarande fungera? Vad kommer vara irrelevant?
    De viktiga faktorer du lyfter fram ovan känns ju fortfarande aktuella.

    Kul att ni startar en IKT-profil. Det ska bli spännande att följa ert arbete med att bygga upp den.

    SvaraRadera