torsdag 25 november 2010

Ungas medievanor

Har fördjupat mig i litteratur kring ungas medievanor och jag ser ett tydligt mönster: lärarrollen i dag måste förändras radikalt om vi vill att skolan ska hänga med utvecklingen. Många författare är inne på samma spår: läraren måste bli en coach och lära eleverna hur man sorterar all den information som finns där ute på nätet, hur man kritiskt ska förhålla sig till den samt utveckla förmågan att analysera informationen. Vi kan inte fortsätta med envägskommunikationen som den gamla skolan mycket består i utan måste omforma lärarrollen till att bli en handledare.

Jag håller med i mycket av detta men vill ändå påstå att allt gammalt inte nödvändigtvis behöver vara av ondo. Det finns moment i olika ämnen där gammal traditionell undervisning och genomgångar faktiskt är nödvändigt. Sen när man väljer att fördjupa sig i något arbete är det självklart att vi inte ska hålla tillbaka våra elever utan coacha dem genom processen.

Jag blev mycket fascinerad av KK-stiftelsens artikel om Staffan Hansson där han jämför datoriseringens intåg med boktryckarkonstens födelse samt telefonens. I alla dessa fall medförde den nya tekniken en enorm kunskapsspridning som hotade synen på kunskap, eller monopolet, men framför allt hotades de som hade monopolet. De starka reaktionerna, hävdar Hansson, berodde på att de som hade haft makten innan (kyrkan, männen) kände sig hotade av att de tappade kontrollen. Kyrkan, som hade suttit inne med mycket makt, fick helt plötsligt se hur många andra kunde sprida sina budskap enkelt och lätt. Männen, som haft kontroll över sina fruar, kände sig hotade av den nya tekniken i och med telefonens intåg, eftersom de ine längre kunde ha kontroll över vad deras kvinnor gjorde hemma (vem de pratade med osv.)

Samma sak sker i dag. Lärarna är rädda för att tappa kontrollen. Vissa lärare löser detta med att inte anamma den nya tekniken men det tycker jag är fel. Det är som någon författare sa: "Lita på dina kunskaper! De räcker!" Du som lärare har studerat i fem år och är expert på ditt ämne oavsett hur informationen packeteras. Det är viktigt att inte glömma detta. Låt eleverna lära dig tekniken (om du känner att du inte kan den) samtidigt som du lär dem dina ämnen.

Det här med dataspel tycker jag också är väldigt intressant. Spelforskaren Jonas Linderoth hävdar att vuxna måste försöka förstå vad det handlar om. Våra elever lever mycket med datorspel och därför är det viktig att få en förståelse vad det är som tar upp deras tid så pass mycket. Själv så har jag inget problem med detta eftersom jag är uppvuxen med tv-spel (Nintendo 8-bit) och även spelar  i dag. Jag har t.o.m. försökt använda mig av dataspel i min undervisning och fann att det går men det krävs oerhört mycket förarbete precis som Linderoth också säger. "Ska man jobba med datorspel måste pedagogen jobba med kopplingen till verkligheten". Detta är inte så lätt och kräver en hel del arbete. Men det blir otroligt roligt när man väl gör det. Tips på bra spel att använda sig av har jag till höger i min blogg. Ska försöka lägga ut fler.

Nu ska jag göra min undersökning av mina elevers medievanor och granska dem. Jag är inte så intresserad av vilka sidor mina elever använder eftersom jag känner att jag redan vet det utan skulle hellre vilja veta vad det är som driver dem. Resultaten kommer senare.

Vill bara avsluta detta inlägg med att också ta upp en viktig aspekt: Elza Dunkels, forskare, konstaterar att vi måste se till dagens informationssamhälle och att det har förändrats jämfört med hur det var på 90-talet. Dagens chattar är inte de samma som de var i början när internet kom. För att citera Dunkels: "För de flesta är msn en tryggare plats än lekparken eller skolgården". Så bra sagt!

2 kommentarer:

  1. Hej Maria! Jag har lagt ut vår film på min blogg: http://elisabetsiktblogg.blogspot.com/2010/11/filmaffisch.html

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att mod är en av de mest väsentliga egenskaperna för att våga sig på den nya lärarrollen. Att släppa kontrollbehovet och ta tillvara elevernas kompetenser är inte bara önskvärt utan nödvändigt.

    Som du skriver kommer ju våra kunskaper behövas ännu mer när det gäller att handleda eleverna i att skapa meningsfullt och intressant innehåll. Du redovisar många bra tankar!

    SvaraRadera