onsdag 8 december 2010

Medievanor: Resultat

Jag gjorde min undersökning av ungas medievanor i en årskurs 9:a (23 elever) på min skola.  Jag ska här redogöra för resultaten samt kommentera dem.

Fråga 1: Vad gör du helst en fredagkväll?

Av resultatet framgår det att de flesta ungdomarna faktiskt föredrar att träffa sina kompisar på riktigt i stället för att umgås via nätet.

Fråga 2: Hur många timmar om dagen spenderar du vid datorn?


De flesta i min undersökning spenderar mellan 2-5 timmar om dagen vid datorn. Två presoner i testgruppen hade svarat att det beror på från dag till dag. Vissa dagar är det 1-2 timmar medan andra dagar kan vara mer än 6 timmar. Dessa personer finns inte med i diagramet.

Fråga 3: Vilka sidor besöker du mest på Internet?

De flesta svarade Facebook, Hotmail och YouTube. Andra sidor som också besöks är: Voddler, bloggar (bara tjejer som svarade detta), fotbollskanalen, Spotify, WOW, spelsidor och Google. Resulatatet var för mig ganska väntat.

Fråga 4: Varför besöker du dessa sidor?

De allra flesta svarade att det är roligt samt att deras vänner är där så därför vill man vara på dessa sidor.

Fråga 5: Har du någon gång blivit kränkt på nätet?



Majoriteten av eleverna, med ganska stor marginal, anser att de inte blivit kränkta på nätet.

Fråga 6: Gjorde du något åt att du blivit kränkt?

Svar: De svar som gavs var att man struntade i det, blockade personen, kränkte tillbaka, pratade med en vuxen.

Fråga 7: Anser du att det är fel att ladda ner musik/film från Internet?


De allra flesta tycker inte att det är något fel med att ladda ner film/musik från Internet.

Fråga 8: Varför tror du att så många ungdomar spenderar mycket tid vid datorn/Internet?


Det som förvånar mig i detta svar är att majoriteten anser att ungdomar spenderar mycket tid vid datorn/Internet för att de inte har något bättre för sig. Denna fråga hade inga svarsalternativ så eleverna fick skriva fritt men ändå var svaren väldigt lika.

Fråga 9: Vad är det bästa med Internet?

Svar: De flesta svarade: "Alla är där och man kan göra allting."

Fråga 10: Vilka faror finns med Internet?

Svar: De flesta tjejer svarade "äckliga typer" medan killarna för det mesta svarade "virus". Det här tror jag beror på att killar och tjejer använder sig av olika forum på Internet och därför oroas man av olika saker. Killar, som troligtvis spelar mycket, oroar sig mer för virus som kan påverka deras spel medan tjejer, som i min undersökning visar att de läser mer bloggar, troligtvis stött på fler "äckliga typer" eller anonyma kommentarer.

Fråga 11: Om en elev blir utsatt av sina klasskompisar på nätet en helg, vilka har ansvaret för att hjälpa eleven med detta?


De flesta anser att det är föräldrarna som har ansvaret att hjälpa elevern. Sedan kommer kompisar (som vet om vad som hänt), eleven själv, skolan och några svarade att alla som vet har ansvar. Det här är en svår fråga som jag tror ofta kommer upp i skolan. Den slutsats jag kan dra är i alla fall att det är viktigt att skolan och föräldrarna samarbetar i sådanna här frågor. Det finns inga enkla lösningar tyvärr men det är intressant att se vad eleverna tycker.

Diskussion: Jag blev positivt överraskad av att de allra flesta av eleverna föredrar att träffa sina kompisar på riktigt i stället för att umgås via nätet. Jag hade trott att de flesta umgås via datorer för att det är bekvämt. Sedan blev jag också överraskad av att majoriteten av eleverna i min undersökning anser att ungdomar "hänger på nätet" för att de har tråkigt eller inte har något bättre för sig. Vad beror detta på? Kanske vi måste visa våra ungdomar hur/vad man kan göra i stället för att surfa. Vi måste sprida glädjen med att idrotta, spela musikinstrument (i band), laga mat, läsa böcker, samla på olika saker, vara ute...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar