torsdag 27 januari 2011

Reflektioner kring tjejers/kvinnors engagemang i Farmville...

Efter en lång arbetsdag tycker jag att det är rätt avkopplande att få sitta lite framför Facebook och läsa vad som hänt under dagen, kanske chatta lite med någon men framför allt så måste jag sköta min farm på Farmville. För er som inte vet vad det är så är det ett dataspel som går ut på att man sköter sina djur, odlar olika grönsaker m.m. för att sedan få pengar och poäng så att man kan komma upp i level.

Bland mina bekanta så är det främst kvinnor och barn som spelar detta och jag har funderat över varför det är så? I dag kom jag att tänka på att lika viktigt som det är att komma framåt i spelet så är det viktigt för mig att hålla snyggt och ordning på min farm. Är det detta kvinnor attraheras av? Kan man använda sig av detta i undervisningen på något sätt? Skapa pedagogiska spel som engagerar? Det borde gå tycker jag.

Jag har också testat att spela Facebook-spelet Mafia Wars (som det är flest män som spelar) men fann att det inte var något givande alls! (Och då ligger jag ändå på level 81). Varför attraheras män av detta mer än kvinnor? För mig var det inte våldet som gjorde att jag slutade utan att det var så enformigt. Intressant att fundera över...


Min farm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar