torsdag 27 januari 2011

Webbredigering: isite vs. SharePoint

I dag var jag på kurs för att lära mig grunderna i webbprogrammet SharePoint som Botkyrka kommun gått över till. (Därför kunde jag tyvärr inte delta under You-Tube redovisningen...). Tänkte dela med mig lite av mina reflektioner efter denna dag.

Det förra programmet kommunen använde var isite. SharePoint ska vara bättre, enklare men jag känner att programmet i dagsläget har fler nackdelar än fördelar (hoppas att jag ändrar mig förståss). För det första så är det så nytt att det laggar till en viss del, dessutom kan man inte lägga upp stora bilder för då klarar inte systemet av det. Sen fungerar redigeringen lite som i färdiga mallar. Vill man avvika från mallen blir det ganska problematiskt. Jag kan känna att isite hade mer funktioner och lättare att få sidan att se ut som man vill även om det var bökigare med att varje rubrik, inlägg m.m. hade en egen redigeringsbox. Men det blev rätt!

Jag kan känna att jag blivit mer kritisk nu när jag gått kursen en termin och har lite mer förståelse för hemsidor och hur man bygger dem. Det behöver inte vara krångligt och det ska absolut vara enkelt men det viktigaste är att det blir som man vill. Håller er uppdaterade ifall jag ändrar mig.

Hittade denna roliga bild. Tänkte direkt på dagen...


Källa:
http://www.jefflesh.com/archives/2005_09_01_archive.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar