onsdag 7 november 2012

Bildredigering: Camera Raw - RAW bilder



Oj vad det var länge sedan som jag skrev något här. Mycket har hänt. Jag har bytt yrkesinriktning vilket gör att jag inte längre arbetar som lärare men har fortfarande kvar ett stort intresse för teknik och IKT.

Denna höst har jag börjat läsa en kurs om bildbehandling vid Jönköpings universitet. Det som är skönt är att det är på distans och att man får läsa i sin takt. Nu har jag äntligen fått upp ögonen för detta med RAW-format när man fotograferar. Det är ju många som är intresserade av fotografering i dag och jag har hört om detta av flera personer men de har aldrig riktigt behärskat kunskaperna om varför och när man skall använda RAW.  Vill man bildbehandla sina bilder och har en systemkamera som kan fota i RAW så är det det bästa eftersom RAW-formatet innehåller så pass mycket mer info (ej synligt för ögat vilket gör att en jpeg inte är sämre) som man eventuellt vill kunna laborera med i sitt fotoredigeringsprogram. Då jag använder Photoshop så blir det naturligt att det RAW-behandlingsprogram som jag använder är CameraRaw.

Bifogar ett litet klipp som förhoppningsvis kan visa på fördelar med RAW.

Jpeg-filer har sina fördelar och det är inte alltid det bästa i alla lägen att använda RAW. Vill du inte bildbehandla bilderna så tar jpeg upp mycket mindre plats i kameran och datorn. Dessutom var det en mycket bra fotograf som sa att en fotograf som inte fotar i RAW kanske blir mer noggrann och tänker igenom mer innan han/hon fotar. Vet man att man kan fixa allt i efterhand så finns risken att man kan bli slarvig. Så frågan är vilket hantverk man värdesätter mest? Är det fotografens hantverk eller bildredigerarens? Detta kanske kan vara bra att ha i bakhuvudet när man funderar på vilkeet format man skall använda till ett visst motiv eller fotoserie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar