söndag 6 januari 2013

Appar till mobilen för glosträning!

Som gammal språklärare blir jag så glad när jag ser hur enkelt man i dag kan träna på sina glosor dels på internet med datorn men också nu i mobilen (om man har en iphone/android). Jag minns när jag på 90-talet, innan vi hade windows, hade ett glosträningsprogram som var en helt grå sida där man skrev in glosorna. Har för mig att man endast kunde gå åt ett håll så ville man stava på det andra språket fick man skriva in glosorna i ett nytt förhör. Men träna kunde man ju. I dag finns många bra sidor på nätet. Min äldsta son använder sig av glosboken.se vilket fungerar utmärkt. Där kan man enkelt skriva in glosor, lätt skapa olika typer av tester och söka på andras tester. Mycket användarvänligt. Har man elever/barn som ändå tycker det är tråkigt finns det nu också appar att ladda ner helt kostnadsfritt. Några ex. är glosappen, glosor och glosa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar