torsdag 30 september 2010

Min egna webbtidning...

Har startat ett dataprojekt i den sjuan jag har. Eftersom de har fått egna datorer ville jag göra övningar där de får utforska de olika program och funktioner som finns i datorn. Samtidigt ville jag ha ett populärt tema som eleverna gillar. Därför valde jag Harry Potter som i höst också är bioaktuell då den första delen av den sista boken kommer ha premiär.

Jag gillar verkligen Harry Potter. Det finns så mycket man kan göra med den magiska värld som J.K. Rowling skapat. Framför allt finns det otroligt mycket lärarresurser på nätet. En sida som jag använt mig mycket av som inspiration är: www.angelfire.com/co3/teachhpotter/

Det är en lärare som lagt upp en massa olika övningar, med temat Harry Potter, som elever varit med att utforma. Övningarna kanske är för yngre elever men då är det tänkt för dem som har engelska som modersmål. För årskurs sjuor finns det många övningar som passar bra.

Ett problem jag haft när jag skapade webbtidningen är att det blir mycket klippa och klistra i dokumentet om man vill ha fina bilder med (det ser ju finare ut tycker jag). Det blev ännu svårare när jag ville använda mig av en mall som finns i ordbehandlingsprogrammet. Bilderna har en tendens att förskjutas. Mitt tips är: infoga alla bilder sist! Annars måste man ändå sitta och flytta på bilderna vilket tar tid. Men fint blev det!

2 kommentarer:

  1. Vilket bra projekt! Hoppas du låter oss få veta hur det går!

    SvaraRadera
  2. Det ser jättefint ut. Ska dina elever göra en egen tidning sen? Jag tyckte också att det var lite trixigt att få allt på det ställe man ville, men övning ger ju som sagt färdighet ;)

    SvaraRadera