torsdag 17 mars 2011

Äntligen klar: Min förebild!

Nu är jag äntligen klar med filmen "Min förebild". Det har tagit flera dagar att få ihop den här filmen. Jag kan inte avslöja innehållet då det också är en överraskning till den personen det gäller men jag tänkte lite kort berätta vad jag gjort rent tekniskt. Det är mycket nya verktyg jag använt mig av och det är ju kul att man faktiskt får tid till detta.

Det som tagit mest tid är researcharbetet då jag använt mig av historiska källor. Både när det gäller bilder och ljud. Hittade ett fantastisk ljudarkiv på Sveriges radios hemsida där det finns fullt med ljudklipp från 1900-talet. (Vilken guldgruva för alla oss historieintressede!). Har också använt privata bilder som jag skannat in i datorn. Då vissa bilder haft ganska dålig skärpa från början har jag jobbat mycket med att förbättra denna i iphoto vilket faktisk gått väldigt bra!  Men som sagt, det tar tid. Ett annat verktyg som jag inte använt så pass mycket förut är voiceover (berättarröst). I den här filmen har jag velat ha med så mycket information att jag verkligen fått tänka till över vad som är viktigt att säga för man har ju inte hur mycket tid som helst. Ett annat problem med just detta moment var att få till samma ljudstyrka på alla klipp eftersom jag spelade in dem vid olika tillfällen och har man olika avstånd till mikrofonen, inställningar för ljudupptagning m.m. så blir det olika volym vilket inte är så snyggt. Så det blev omtagning efter omtagning...

Den här uppgiften var i alla fall väldigt rolig för mig! Jag är så tacksam över att jag fått tiden jag behövt! Hade aldrig kommit så långt om jag inte gått den här kursen. Även om jag vetat ungefär hur jag ska göra så har man inte tagit sig tid att lära.

Länk till Sveriges Radios minnesarkiv:
Sveriges Radios Minnesarkiv

Sveriges television har också ett fantastiskt arkiv:
SVTs Öppna Arkiv




Första Aktuelltsändningen 2/9 1958. Visst har de gjort framsteg!

3 kommentarer:

  1. Just det där med att få/ta sig tid till att lära är en intressant aspekt. Viist är det ofta det som det handlar om. Vi behöver tid och ro, ibland kanske "påtvingat" genom till exempel en kursuppgift för att själva ta steget till att lära.
    Frågan är hur vi kan fortsätta få den möjligheten efter kursen?

    SvaraRadera
  2. Ska bli spännande att se hur din förebild blev. Tekniken är fantastisk och den gör att man vill lära sig mer och pröva på nya grepp.Fast samtidigt måste man (iallafall jag) stanna upp och försöka befästa och fördjupa det man kan. Men allt verkar ju så kul. Jag insåg under redovisningarna att Photostory har större potential än vad jag trodde. Det tar jag med mig till mina elever, som ska jobba med det.
    Ha det bra!
    /Marcus

    SvaraRadera
  3. Hej
    Fick besök av en ”gemensam” kollega idag, kul att träffa gamla studenter.

    Jag tycker att du formulerar det så bra - Även om jag vetat ungefär hur jag ska göra så har man inte tagit sig tid att lära. En av de viktigaste frågorna efter den här kursen är hur man ska hinna och kunna fortsätta det utvecklingsarbete man har satt igång. Elisabet är inne på samma frågeställning. Kanske ska ni i gruppen fortsätta att träffas vid något eller några tillfällen per år för att dela nya innovationer och kunskaper.

    Jag ser fram mot att få se din film.

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera