torsdag 31 mars 2011

Digitala lärresurser: glosor.eu

Eftersom jag är spårklärare har jag tittat på lärresurser som jag kan använda mig av i min undervisning. Jag har använt internet rätt mycket tidigare och ville därför utforska sidor och funktioner som jag inte stött på tidigare. Till min stora glädje hittade jag en sida som jag verkligen fastnat för: glosor.eu.

Glosor.eu är en sida där man helt gratis kan skapa glostester på flera olika språk. Nu har jag valt svenska-engelska eftersom det är mina ämnen men det finns flera språk inom Europa att använda sig av. Det fina med denna sida, förutom att den är gratis, är att man i sitt konto kan skapa ett grupplogin för gäster, t.ex. sina elever, med ett annat läsenord. De kan då gå in och hitta dina övningar och träna på utan att ändra i kontot.

Jag tror att detta kan vara väldigt bra för mig i min undervisning. Det tar inte lång tid att skriva in glosorna och tänk vilken hjälp för eleverna som så ofta sitter vid datorn. Nu blir det så enkelt att öva för dem! Mina elever har glosor till i morgon, fredag, så jag la snabbt upp en länk med veckans förhör i klassens facebookgrupp. Får se om någon nappar. Men i framtiden har jag tänkt att försöka göra ett förhör så att eleverna kan gå in och träna från och med den dagen de får läxan.

Om man ska försöka koppla detta lite till litteraturen vi läst så är ju detta ganska specifikt. I "Internetsökningens didaktik" talar man mycket om informationssökning och skolans roll i att fostra våra barn till goda internetanvändare. Författaren visar med sin fältstudier att många elever och lärare faktiskt inte har så bra kunskaper i inforamtionssökning men samtidigt är det en demokratisk rättighet att få tillgång till datorns alla funktioner. Hur gör man då? Självklart måste man fortbilda lärare och eftersom denna utveckling går så fort så räcker det inte med någon kurs ibland utan det måste vara en kontinuerlig fortbildning. Sen hoppas jag att om man som lärare får den kompetensen man behöver så kan man vägleda sina elever på ett tydligt sätt, t.ex. genom att ge mer konkreta vägvisningar: "Gå in på glosor.eu, logga in med följande lösen och hitta veckans glosor", i stället för att säga att det finns flera sidor som man "kan" använda sig utav men sen får eleverna aldrig chans att prova på det.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tror, precis som du beskriver, att vi lärare ibland behöver ha koll på bra sidor och guida eleverna dit. Sedan måste de naturligtvis också utveckla någon form av informationskompetens, vilket ju kräver en hel del träning.

    Bra att du gjort en bedömning av webbsidan och hur du skulle kunna använda den.

    SvaraRadera